5 jogových technik pro vytvoření klidné mysli

26.04.2022


Jógové sútry Pataňdžaliho říkají:
"Jógáš čitta vritti nirodhah. Tada drashtuh svarupe avasthanam."Přeloženo ze sanskrtu do češtiny: Jóga je odstranění výkyvů mysli. Pak člověk přebývá v Já. Pak věštec spočívá ve své pravé přirozenosti. Můžeme tedy vidět, že ve svém nejčistším smyslu se komplexní cvičení jógy zaměřuje na nalezení skutečné podstaty našeho bytí prostřednictvím procesu určeného k vytvoření klidné mysli a navození pocitu klidu a míru. V podstatě potřebujeme vytvořit klidnou mysl. Ale to je mnohem těžší, než to zní! Naštěstí je jóga kompletní sadou zdrojů, které pomáhají odstranit výkyvy mysli, aby vyvážily a uklidnily její neustále se měnící přílivy myšlenek. Snažíte se odstranit výkyvy mysli? Zde je návod, jak ovládat mysl a zažít více klidu

5 jógových technik pro klidnou mysl

Zde je pět praktických a užitečných jógových technik k vytvoření vyrovnané a klidné mysli:

1. Vědomá pozornost k dechu

Uvědomění si dechu je základní součástí každé jógové praxe. Existují různé techniky, které lze použít ke zvýšení úrovně klidu a snížení rozrušení neklidné mysli. Střídavé dýchání nosními dírkami neboli Nadi Shodhana Pranayama je zvláště účinné, protože uvádí do rovnováhy levou a pravou hemisféru těla a mozku a uvádí vaši životní sílu neboli pránu do rovnováhy.     

Jak to udělat:

  • Zakryjte si pravou nosní dírku a nadechněte se levou
  • Zadržte dech a poté vydechněte pravou nosní dírkou
  • Nadechněte se pravou, zadržte a nakonec vydechněte levou, abyste dokončili jedno kolo

Udělejte minimálně tři kola (pro začátek do 15 minut), abyste zažili uklidňující účinky tohoto dechového cvičení.

2. Meditace s pauzami

V meditaci často pozorujeme dýchání jako způsob uklidnění mysli. Obzvláště účinný způsob, jak najít klid v mysli, je zaměřit se na malou pauzu, která přirozeně nastává na konci každého nádechu a na konci každého výdechu. V tuto chvíli zjistíme, že myšlenkové pochody přirozeně ubývají a je snazší si představit naši mysl jako jasné modré nebe, na kterém se myšlenky objevují jako mraky.

3. Opakování mantry

Opakování mantry, známé v sanskrtu jako Japa, je účinný způsob, jak odstranit myšlení a přinést soustředění. Při praxi lze provádět v meditační pozici nebo při provádění jiných úkolů. Obvykle by praktikující používali mala nebo modlitební korálky, aby sledovali počet opakování. V tibetském buddhismu to může být provedeno při procházce kolem stúpy nebo jiného svatého místa. Opakování mantry může být vynikající technikou, zvláště pro začátečníky, protože dává praktikujícímu hmatatelné zaměření.

4. Kultivujte všímavost pomocí Laya jógy

Laya znamená pohlcení a tato technika je zaměřena na "jemný zvuk" neboli Nada, který lze slyšet jako lehké zvonění v uších, zvláště při použití špuntů do uší během meditace. Můžeme slyšet zvuk jako daleko od tekoucí vody nebo hučení včely. Ať už je zvuk jakýkoli, uznat, že má božskou podstatu a dovolit si plně se s tímto zvukem spojit, je velmi silná meditační technika, která je také spojena s aktivací energie kundalini. Laya jóga byla jednou z technik dlouze zmíněných v Hatha Yoga Pradipika (jeden z nejstarších klasických textů o Hatha józe) a je to metoda, jak se pohltit univerzální energií prostřednictvím sloučení pocitu sebe sama do této jemné energetické vibrace.

5. Vyzkoušejte jógu Nidra, abyste zažili hlubokou relaxaci

"Jóga spánku" je někdy zařazována jako prodloužená závěrečná relaxace na hodině jógy, ale pokud je praktikována pravidelně, může jóga Nidra vést k lucidnímu snění, astrálnímu cestování a stavům hluboké relaxace. Praktikující používá různé techniky, aby využil nesmírnou sílu nevědomé mysli. Po linii řízené meditace vás jóga Nidra zavede do omlazujícího a silného alfa stavu mozku. V tomto hlubokém stavu relaxace a uvědomění se každodenní starosti stávají bezvýznamnými a překypuje klidem, jak rostete, abyste lépe využívali svou schopnost uvolnit mysl a projevovat své záměry.

Vaše tajemství vyrovnané a klidné mysli

To je jen několik příkladů jógových technik pro zklidnění mysli. Většina cvičení jógy bude mít uklidňující a vyrovnávací účinek na vaši mysl a tělo, a dokonce i náročnější lekce power jógy - pokud se spojí s vědomým dýcháním a vědomou přítomností - vás nakonec dovedou ke klidnějšímu stavu mysli. Pomáhají vám jiná cvičení nebo tipy založené na józe, které vám pomohou vytvořit klidnou mysl? Podělte se v komentářích níže a pomozte tak inspirovat své kolegy jogíny!