Jak pečovat o svoje duševní zdraví pomocí Ahimsy

27.04.2022

Přistihli jste se někdy jak sami se sebou mluvite? Může být těžké zlomit tento zvyk a přeměnit naši sebemluvu v něco pozitivního. Ale praktikování ahimsy vůči sobě může být mocným způsobem, jak pečovat o své duševní zdraví a kultivovat pozitivnější vnitřní hlas. 

Co je Ahimsa?

V Pataňdžaliho jógových sútrách vykládá Osmičlennou stezku jógy. První větev se skládá z pěti Yamas :

  1. Ahimsa (nenásilí)
  2. Asteya (nekrást)
  3. Satya (pravdivost)
  4. Aparigraha (nevlastnictví)
  5. Brahmacharya (celibát nebo věrnost)


První Yama, Ahimsa, označovaná jako nenásilí nebo neubližování, je nejčastěji diskutována jako zaměření na ostatní.

Ahimsu praktikujeme prostřednictvím způsobů, jak zacházíme s ostatními a jak s nimi mluvíme - vše od fyzického ubližování jiné osobě nebo zvířeti až po hrubé chování k ostatním. Cílem je nezpůsobit škodu, když komunikujeme s ostatními.

Jak můžeme praktikovat ahimsu vůči sobě samým prostřednictvím sebemluvy?

Dalším způsobem, jak prozkoumat Ahimsu, je zvážit, jak se k sobě chováte. Přesněji řečeno, jak mluvíte sami se sebou.

Jak zní vaše samomluva? Jste na sebe tvrdý, když něco pokazíte? Používáte hodně negativní sebemluvu?

Jak zní váš vnitřní dialog, když se podíváte do zrcadla nebo bojujete s něčím, co je pro vás těžké? Často věnujeme více pozornosti tomu, jak mluvíme s ostatními, než své vlastní samomluvě.

Jak mocná je samomluva pro vaše duševní zdraví?

Způsob, jakým k sobě mluvíme, má silný vliv na naše duševní zdraví.

Negativní sebemluva, stejně jako brblání a sebeobviňování, jsou spojovány s větším rizikem problémů s duševním zdravím.

Pozitivní sebemluva může snížit účinky stresu a úzkosti. Abyste se lépe starali o své duševní zdraví, stojí za to investovat čas a energii do využití síly svého vnitřního hlasu.

Zde je 5 způsobů, jak praktikovat ahimsu pomocí sebemluvy:

1. Staňte se pozorovatelem svých myšlenek

Prvním krokem je jednoduše si všimnout jak se sebou mluvíte. Během dne věnujte pozornost svým myšlenkám. Když se něco stane, jak vnitřně reagujete?

Snažte se zde nevynášet žádné soudy; jen si všimněte jak mluvíte. Čím více budete v souladu se svým vnitřním hlasem, tím snazší bude kultivovat pozitivní sebemluvu.

Udělejte si pauzu několikrát denně, abyste si poslechli, co se děje ve vaší mysli.

2. Začněte psát deník

Psaní deníku může být mocným nástrojem pro sebedotazování a změnu myšlení.

Jakmile se naladíte na svůj vnitřní hlas, všimněte si, jak zní vaše samomluva. Zkuste si to zapsat jako součást své denní rutiny.

Když vidíte slova na stránce, je to konkrétnější a vidíte fakta, se kterými můžete pracovat. Když si to zapíšete, pomůže vám to vidět věci objektivně. Může to být jednoduchá praxe ručního psaní odstavce nebo dvou každý den.

3. Používejte pozitivní afirmace a mantry

Bylo by fajn, kdybychom všichni mohli použít povznášející vnitřní hlas. Pozitivní afirmace a mantry mohou být skvělým nástrojem pro náš posun.

Afirmace a mantry jsou jednoduchá slova nebo prohlášení, která si můžete opakovat po celý den, jako způsob, jak trénovat svou mysl soustředit se na to pozitivní.

Může to být tak jednoduché jako: "Ve všech věcech vidím jen to dobré" nebo : "Jsem sebevědomá a jsem schopna jasně mluvit před svými spolupracovníky."

4. Oslavte svá vítězství

Kdy jste naposledy oslavili něco dobrého, co se vám stalo, nebo něco, co jste dokázali?

Často máme tendenci soustředit se více na to, co se pokazilo, než na věci, které se daří. Skvělý zvyk, do kterého je dobré se dostat, je oslava všech našich malých i větších výher.

Zkuste toto: na konci každého dne si zapište jednu nebo dvě věci, které se ten den opravdu povedly. Může to být tak malé, jako byl úžasný váš ranní šálek kávy, nebo velké jako povýšení v práci. Nechte se unášet tím pozitivním pocitem.

5. Přetočte negativa na pozitiva

Rychlá praxe, kterou můžete použít, když si všimnete, že váš vnitřní hlas začíná být negativní, je přeformulovat jej na něco pozitivního.

Nejprve se nad touto myšlenkou pouze zastavte. Pamatujte, že praktikování Ahimsy znamená neubližování. Neubližujte si tím, že budete chtít být dokonalý.

Pak zvažte, jak posunout své myšlenky k něčemu pozitivnějšímu. Například, když se přistihnete, jak si říkáte: "To bylo ode mě tak hloupé, měla jsem se zachovat jinak!"

Přesuňte tuto myšlenku na: "Udělala jsem chybu, to je v pořádku. Příště se polepším." nebo "Mohu dělat jen to, co vím. Teď, když vím jak na to, příště to udělám lépe."

Čím více to budete praktikovat, tím snazší to bude.

Cvičte ahimsu pomocí sebemluvy, abyste pozitivně ovlivnili své duševní zdraví

Když budete procházet těmito pěti způsoby praktikování Ahimsy svým vnitřním hlasem, pozitivní sebemluva se stane více přirozenou.

Tímto procesem se zlepší vaše duševní zdraví a tím i vaše celková pohoda. Pokračujte v této praxi, buďte na sebe hodní a důvěřujte procesu. Vše je tak jak má být :-) A věřte, že to ocení i okolí :-D