Jak vnést do cvičení jógy stabilitu a lehkost

02.05.2022

Jóga sútra 2.46 popisuje jógovou ásanu jako "stabilní a pohodlné držení těla". Odtud dostáváme sanskrtská slova "sthira" (stabilní) a "sukha" (lehkost, pohodlí).

Byli jste někdy frustrovaní, když vám nešla udržet pozice vrány nebo jste neustále padali v pozici bojovníka? Co kdybych vám řekla, že vaše touha "držet pózu" je formou perfekcionismu a ničí vaši jógovou praxi?

Pamatuji si, jak jsem se snažila natáhnout krk, abych se podívala na ženu na podložce vedle mě, z čela mi kapal pot, nohy se mi třásly a ruce pěkně bolely. Drželi jsme bojovníka 2 a já měla pocit, že tuto pozici držíme snad několik desetiletí.

Chovala se klidně a hleděla před sebe. Její tvář nebyla červená od zadržování dechu jako moje. Zdálo se, že vůbec nebojovala.

Tehdy náš učitel jógy řekl: "Na prvním místě je vždy dech. Pokud ztrácíte dech, zastavte se, uvolněte se a pokračujte. Póza není smyslem. Podstatou je proces. Nejdůležitější je, jak se tam dostanete."

Jako by mluvil přímo k mému egu, připomněl nám, abychom se vzdali touhy udělat pózu perfektní. Můj perfekcionismus a touha dělat to správně a - upřímně - vypadat při tom dobře, mi bránily ve schopnosti zažít plnost jógy.

V jakékoli pozici je cílem najít stabilitu a lehkost; bez toho, abych zadržela dech a zhroutila se z bojovníka 2. :-D

Jak tedy můžeme přejít do těžších pozic elegantním pohybem s lehkostí a silou způsobem, který je dobrý? Čtěte dál, abyste se dozvěděli více o sthira a sukha a o tom, jak můžeme ztělesnit stabilitu a lehkost v naší fyzické jógové praxi.

Vyzkoušejte tyto 3 způsoby, jak do své jógové praxe začlenit větší stabilitu a lehkost:

Zde jsou tři užitečné návrhy, které vám mohou pomoci posunout vaše myšlení od perfekcionismu k přijetí - a užívání si - procesu. A jak budete experimentovat s těmito tipy, přirozeně na své podložce najdete více sthira a sukha. 🙂

1. Považujte svou podložku za místo pro průzkum

Začněte svou praxi stanovením záměru zaměřit se na to, jak se ve vašem těle cítíte, když se pohybujete.

Tímto způsobem se stanete pozorovatelem stejně jako praktikujícím. Když se přistihnete, že zadržujete dech, dokážete se velkým nádechem upravit a najít při výdechu stabilitu a lehkost?

V jakékoli pozici je cílem najít stabilitu a lehkost.


Využijte svůj čas na podložce, abyste zjistili, jak pro vás vypadá stabilita a lehkost. Dejte si svolení s tím experimentovat. Vneste do své praxe pocit hravosti. Odtud budete ztělesňovat sthira a sukha.

2. Udělejte si to podle sebe

Bhagavadgíta říká: " Jóga je cesta vlastního já, skrze já, k jáství".

Není to cesta učení se, jak perfektně udělat pozici vrány.

Je to proces spojení se sebou samým (mysl, tělo a duch) a pohyb z tohoto místa s pocitem stability a lehkosti. Uděláte to tak, že nasloucháte svému tělu a provedete úpravy jedinečné pro váš zážitek.

To je proces jógové ásany.

3. Důvěřujte procesu

Velkou součástí důvěry v proces je vzdát se výsledku. Což nevyžaduje žádnou stabilitu a snadnost!


Často se tak usazujeme na podložku s očekáváním, jak bude naše praxe probíhat nebo jak bude vypadat. Když dokážeme zahodit touhu po dokonalosti, můžeme začít proces přijímat a věřit si, že na podložce najdeme to, co potřebujeme.

Toto místo odevzdání a důvěry je místem, kde jsou pro nás jen dobré věci. Tehdy si můžeme cestu skutečně začít užívat. A vše začíná ztělesněním konceptu sthira a sukha.

Sthira a Sukha: Posuňte svou jógovou praxi od perfekcionismu k procesu

Až si příště rozložíte podložku, nezapomeňte si stanovit záměr prozkoumávat, naslouchat svému tělu a dechu a na chvíli uvolnit všechna očekávání, která jste si s sebou přinesli.

Když opustíme touhu po dokonalosti, můžeme proces přijmout a věřit si, že na podložce najdeme to, co potřebujeme.