Zajímá vás restorativní jóga? Nevíte o čem je?

02.05.2022

Pokud jste Restorativní jógu zkusili, pak znáte její kouzlo. Restorativní jóga je hluboce uklidňující a relaxační cvičení, které je dostupné téměř každému. Jak název napovídá, je neuvěřitelně regenerační .

Ale pro ty, kteří tuto praxi ještě nezkusili nebo ji zkusili jen jednou nebo dvakrát, může být stále dost nezodpovězených otázek o tomto stylu cvičení.

Vzhledem k tomu, že se výrazně liší od většiny ostatních forem jógové praxe, můžete být tímto jedinečným stylem lehce zmateni. Ale nebojte se, jsem zde, abych vám pomohla se lépe zorientovat.

Zde je 7 otázek, na které jste se vždy chtěli zeptat ohledně restorativní jógy, zodpovězeno:

Tyto otázky pokrývají nejčastěji kladené otázky o restorativní józe, abyste lépe porozuměli tomu, co přesně tato praxe je, proč je užitečná a jak a proč byste ji měli cvičit.

Pokud nemáte čas číst sjeďte kurzorem dolů na stránku a pusťte si podcast. :-)

1. Jaký je rozdíl mezi jinovou a restorativní jógou?

Protože jak Jin jóga , tak restorativní jóga jsou praktiky s pomalejším tempem, jsou často zaměňovány. Jsou to však výrazně odlišné styly, z nichž každý má jiný cíl.

Jin jóga je navržena tak, aby jemně ovlivňovala tkáně v těle prostřednictvím stlačení a protažení. V praxi jin máte cítit pocity. Naopak, restorativní jóga se zaměřuje na váš nervový systém a konkrétně na váš parasympatický nervový systém (neboli vaši "odpočinkovou a trávicí reakci").

Chcete se dozvědět více o Jin? Přečtěte si: Co je jin jóga a jaké jsou její nejčastější výhody?

Záměrem restorativní jógy je uklidnit a uvolnit vaše tělo, dech a mysl, abyste se dostali do klidové části vašeho nervového systému. Pro většinu praktikujících to znamená necítit mnoho pocitů ve fyzických tkáních, ale místo toho vytvořit mnohem meditativnější praxi.

Zatímco jógové rekvizity se často používají při cvičení jin jógy, restorativní jóga se silně spoléhá na spoustu rekvizit - aby odstranily veškerý tlak na fyzický aspekt pozic a zaměřily se na meditativní pohodlí na rozdíl od fyzického zaměření Jin na tkáně. V Jinu pracujeme s gravitací a můžeme cítit lehkou bolest. Nesmí to být bolest, která bodá nebo někam vystřeluje.

2. Je restorativní jóga v podstatě zdřímnutí s pohodlnými rekvizitami?

Protože Restorativní praxe je tak hluboce meditativní tím, že využívá spoustu rekvizit a podpory v jemných polohách, mnoho lidí nevidí rozdíl mezi odpočinkem a zdřímnutím si pomocí těchto podpůrných rekvizit!

I když to pro někoho zvenčí může vypadat, že prostě spíte, ve skutečnosti vědomě ovlivňujete svůj nervový systém prostřednictvím uklidňujících dechových praktik a meditačních technik uvnitř.

Přestože se jedná o velmi jemnou jógovou praxi, záměrem není usnout, ale místo toho vás přesunout do vědomého uvědomění si přítomného okamžiku ve zcela klidném a meditativním prostředí.

3. Je špatné, když během restorativní jógy usnu?

I když záměrem není při restorativní józe usnout, neznamená to, že se to občas nestává.

Pokud trpíte nedostatkem spánku nebo jste nadměrně úzkostliví, pak přesun vašeho těla do parasympatického stavu může nevyhnutelně způsobit, že začnete dřímat. Je to proto, že toto je strana nervového systému, kterou používáme k vědomému usínání v noci.

Pokud tedy během své regenerační praxe usnete, neznamená to, že děláte něco "špatně" nebo jste neslušní, znamená to pouze, že spánek je to, co vaše tělo potřebuje, nebo že jste byli tak hluboce uvolněni, že si vaše tělo myslelo, že je čas na odpočinek.

Nedělejte si starosti, pokud čas od času usnete. Když se vrátíte k vědomí, vraťte se zpět ke své vědomé praxi restorativní jógy.

4. Jaká je výhoda ležet hodinu na polštářích?

Na rozdíl od mnoha jiných stylů jógy není restorativní jóga cvičením pro vaše tělo. Je to spíše jako by cvičila vaše mysl.

Mnoho lidí má pocit, že pokud se nezapotí nebo se dobře neprotáhnou, je praxe k ničemu. Ale v naší chronicky vystresované moderní společnosti se zdá, že restorativní jóga je stále více nezbytná pro naše celkové zdraví a pohodu.

Na rozdíl od mnoha jiných stylů jógy není restorativní jóga cvičením pro vaše tělo. Je to spíše jako cvičení vaší mysli.


Naše těla a naše mysl jsou bytostně propojeny, i když rádi předstíráme, že jde o samostatné entity. To, co děláme jedné, ovlivňuje druhé. Když neustále žijeme ve stresu, působíme na naše těla zmatek, což vede k nárůstu nemocí souvisejících se stresem.

I když se tedy Restorativní jóga může zdát jen jako hromada hodin povalování na polštářích, ve skutečnosti může mít hluboké účinky na vaši mysl, což může mít hluboké účinky na vaše tělo. I když nevykonáváte žádnou činnost, vaše tělo bude stále velmi vděčné za vaši regenerační praxi a bude z ní mít prospěch.

5. Proč v restorativní józe držíme pózy tak dlouho?

Protože žijeme v takové dělej - dělej - dělej společnosti, neradi se často zdržujeme. Málokdy děláme jednu věc najednou. Při čtení zpráv popíjíme ranní kávu. Kontrolujeme e-maily v posteli a o polední přestávce a při přípravě večeře platíme účty. Jsme multitaskingová, zaneprázdněná a hektická společnost.

Když se tedy vědomě snažíme ztišit svou mysl a uvolnit svá napjatá těla, nestane se to tak rychle ani přirozeně. Když tedy cvičíme pomalou restorativní jógu, většina z nás potřebuje značné množství času, než jsme skutečně schopni "upadnout" do pozice.

Potřebujeme čas na zpomalení dechu. Potřebujeme čas, abychom si vyčistili mysl. Potřebujeme čas na změkčení svalů. A co je možná nejdůležitější, potřebujeme čas, abychom se cítili dostatečně bezpečně, abychom se mohli plně uvolnit.

Regenerační pozice se obvykle udržují asi 5 až 10 nebo dokonce 15 minut, aby vaše tělo, dech a mysl měly dostatek času na změkčení a uvolnění.

6. Co mám dělat, když mě přepadne úzkost z dlouhého držení pozice?

Je neuvěřitelně běžné, že se lidé během restorativních praktik cítí neklidně nebo nepohodlně. Prostě nejsme zvyklí se tak dlouho "válet". A u některých to může dokonce vyvolat pocity úzkosti.

Nyní je samozřejmě cílem naší restorativní praxe zmírnit a uklidnit úzkost - ne ji vytvářet! Pokud se tedy během vaší praxe objeví úzkostné myšlenky nebo pokud máte pocit úzkosti z příliš dlouhého držení určité pozice, upravte jí podle potřeby.

Změňte polohu, abyste uvolnili své tělo. Tiše si opakujte mantru , abyste uklidnili svou mysl. Uznejte a přijměte nestálost pozice.

Pokud se věci zhorší, vstaňte a udělejte rychlou procházku na toaletu. Udělejte vše, co potřebujete, abyste se mohli znovu uvolnit. A pak, až budete připraveni, skočte zpět do své praxe.

7. Jak je regenerační praxe užitečná pro vaše tělo a mysl?

Jak již bylo zmíněno, praktiky restorativní jógy vás posunou do parasympatické části vašeho autonomního nervového systému. To pomáhá zpomalit srdeční frekvenci , zlepšit trávení, snížit krevní tlak, zpomalit dýchání a zmírnit napětí kosterních svalů.

Všechny tyto fyzické změny také pomáhají vaší mysli zpomalit pro větší relaxaci a klid.

I když se nemusí zdát, že děláte mnoho v restorativní praxi, udělat si čas na to, abyste se jen uvolnili a byli v klidu, může mít velké účinky na všechny aspekty vašeho bytí.

Jednoduchá regenerační praxe může pomoci zlepšit vaše celkové zdraví a pohodu tím, že pomůže uklidnit a uklidnit váš nervový systém.

Restorative jóga: 

Restorativní jóga je výkonná praxe, která nabízí nepřeberné množství různých výhod pro vaše tělo a mysl.

Doufejme, že nyní, když jste dostali odpovědi na své nejnaléhavější otázky, cítíte se zmocněni a inspirováni k tomu, abyste vyzkoušeli restorativní jógu a sami zažili její mnohé výhody.